نکاتی برای سئوی موفق پست های وبلاگ در سال 96

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

از سئو کردن وبلاگتون نترسید. نکات و ابزاری که تو این پست معرفی میشن میتونن زیربنای یه وبلاگ موفق رو درست کنند، وبلاگی که به منبع دائمی کاربرها و فروش تجاری تبدیل بشه.
بهینه سازی موتور جستجوی وبلاگ یا سئوی وبلاگ فقط یعنی اینکه وبلاگی بسازید که درک و پیدا کردنش برای موتورهای جستجو راحت باشه. هیچ ترفند و رازی هم نداره که بتونید یه شبه به بالای صفحه نتایج برسید. بهینه سازی وبلاگ یه فرایند دائمی و بی پایانه. روش گوگل هم برای انتخاب سایتهای مناسب دائما در حال تغییره.
اما یه سری روشها هستند که باید همیشه اجرا بشن و تازه به این زودی ها هم جواب نمیدن. اما تنها روشش همینه. این راهنما همین روشها رو بهتون معرفی میکنه. اگه هر کاری روی این صفحه است انجام بدید، مطمئن باشید از اکثر رقباتون بیشتر بهینه سازی کردید.

چک لیست فوری سئوی وبلاگ

میخواهیم تو یه چشم به هم زدن، همه موارد یه چک لیست رو براتون شرح بدیم. اگه فقط دنبال یه قسمت خاصی میگردید، یک راست برید سراغ همون بخش، چون مطالب دنباله دار نیستند اما اگه دنبال چیز خاصی نمیگردید، توصیه میکنم همشو یک به یک با دقت بخونید و صد البته اجرا کنید.
سرعت بارگذاری صفحه
تحقیق کلیدواژه
عناوین
محتوا
لینکهای داخلی
تصاویر
تگ­ها و توصیفات متا
پیوند یکتا و URLها
به اشتراک گذاری مطالب

سرعت بارگذاری صفحه

قبل از اینکه حتی به بهینه سازی پست ها فکر بکنید، باید از محکم و سریع بودن سایتتون مطمئن بشید، که البته هاست وب­سایت هم بخش مهمی از همین داستانه. اگه سایتتون ترافیک زیادی میگیره یا اگه از اسکریپتها و افزونه هایی زیادی استفاده میکنه که پهنای باند رو میخورند، پس معلومه هاست اشتراکی به دردتون نمیخوره. حتی اگه آماده نیستید که از سرورهای اختصاصی استفاده کنید، یه سرور اختصاصی مجازی ارزون هم باز بهتره و قیمتش هم مقرون به صرفه است.
سرعت نقش مهمی در رتبه ای که گوگل به کل سایتتون میده ایفا میکنه. یکی از معیارهایی که گوگل برای رتبه دادن به وبسایتها بهش استناد میکنه اینه که بارگذاری صفحات وب سایتتون چه مدت طول میکشه.
ضمنا اگه کاربرها روی سایتتون فرود بیان و سایت به قدر کافی سریع لود نشه، خیلی راحت دکمه back رو کلیک میکنند. و نرخ خروجتون کم کم سر به فلک میکشه، لازمه بدونید نرخ خروج هم یکی از همون معیاریهاییه که گوگل برای رتبه دهی به سایتها بهش رجوع میکنه.
نکته: با توجه به درصدی از ترافیک وب سایت که از گوگل به سایت سرازیر میشه، اگه سایت کند باشه، نرخ تبدیل مشتری رو هم کم میکنه و روی سودتون اثر میذاره.

تحقیق کلیدواژه

منطقیش اینه که وقتی میخواهید چیزی بنویسید، اول مشخص کنید راجع به چی میخواهید بنویسید. خواننده های این مطلب دنبال چی بودند؟ شما چی میتونید بهشون عرضه کنید که به طریقی بتونید متقاعد، راهنمایی یا کمکشون کنید؟ بعضی ها از تحقیق کلیدواژه فرار میکنند. شاید علتش اینه که به نظرشون خسته کننده و سخته (اما نیست – واقعا میگم) یا شاید اهمیتشو درک نمیکنند.
استفاده از کلیدواژه ها برای چیزهایی که خواننده ها و مشتریهاتون دنبالش میگردند میتونه کمک کنه تا راحتتر محتواتونو پیدا کنند. گوگل هم میفهمه که این پست دقیقا راجعه به چیه و کمک میکنه برای اون عنوانها یا سرچهایی که در اون زمینه ها باشه بهتر بهش رتبه بده.

کلیدواژه های طولانی:

کلیدواژه های طولانی یعنی عبارتها و کلماتی که دقیق­ترند. وقتی کلیدواژه طولانی باشه، عمیق­تر یه موضوع رو بررسی میکنه که یعنی هر کس دنبال یه چیز مشخص بگرده، یعنی میدونه چی میخواد و احتمال اینکه تبدیل به مشتریتون بشه بیشتره.
فرض کنید شما یه دستورالعمل برای پخت قرمه سبزی مجلسی مینویسید. کلیدواژه های اصلیتون میشن "پخت قرمه سبزی مجلسی" یا "چطوری قرمه سبزی مجلسی بپزم"، اما اگه فقط "قرمه سبزی" رو بعنوان کلیدواژه تون انتخاب کنید، ممکنه کسی که تازه میخواد برای اولین بار قرمه سبزی بپزه سر از صفحه وب شما دربیاره و تا ببینه قرمه سبزی مجلسی آموزش دادید، دکمه back رو بزنه و نرخ خروجتون همینطوری بالا میره.
اگه تعداد آدمایی که انقدر سریع از صفحاتتون خارج میشن زیاد بشه، از نظر گوگل نشونه بدیه و ممکنه برای اون عبارت خیلی رتبه بالایی بهتون نده.
اما اگه پستتونو بهینه کنید و براش کلیدواژه های طولانی مثل اونچه که گفته شده بکار ببرید، ترافیک هدفمندتری رو دریافت خواهید کرد.
درسته که ممکنه تعداد آدمایی که دنبال اون عبارت میگردند کمتر باشه اما همونها کسایی اند که شما بهشون نیاز دارید.
و واقعیت اینه که در اکثر موارد، کلیدواژه های طولانی تر بهتر رتبه میگیرند. اینجور عبارتها مثل میوه های شاخه های پایینی درخت میمونن که دست کاربر براحتی بهشون میرسه.
و بهترین قسمتش کجاست؟ برای پیدا کردن کلیدواژه های طولانی، روشهای خیلی آسونی هست. حتما میتونید حدس بزنید کسایی که دنبال خدمات یا محصولات شما میگردن، احتمالا چه عبارتهایی سرچ میکنند. اما به جز این روش، ابزاری هم هستند که کلیدواژه های طولانی رو بهتون معرفی میکنند و میتونید از بین عبارتهای معرفی شده انتخاب کنید.

ابزارهایی برای پیدا کردن کلیدواژه های طولانی:

از قدیم، ابزار کلیدواژه گوگل برای پیدا کردن کلیدواژه های سئو اولین جایی بود که همه سر میزدند. اما دیگه فهرست کردن همه کلیدواژه هایی که همه جا میتونید ببینید، خیلی روش دقیقی به حساب نمیاد. الآن ابزارهای خیلی بهتری به بازار اومدند. اجازه بدید یه نگاهی به چندتاشون بندازیم:

Soovle:
وقتی روی گوگل چیزی رو سرچ میکنید، احتمالا در پایین نتایج جستجو، پیشنهادهایی برای سرچ­های مشابه بهتون میده. موتورهای جستجوی دیگه هم همین کار رو میکنند، حتی یوتیوب. Soovle همه این اطلاعات رو جمع میکنه و یکجا تحویل شما میده.

عناوین و سرفصل­ها

وقتی چند تا کلیدواژه های طولانی رو پیدا کردید و برای استفاده انتخاب کردید، باید ببینید این مقاله ای که قراره بنویسید، دقیقا میخواد چی کار کنه و براش سرفصل بنویسید. تیتربندی باعث میشه موقع نوشتن متمرکز بمونید.
این اولین فرصتیه که میتونید به کاربر نشون بدید، چه انتظاراتی میتونه از مقاله تون داشته باشه و ترغیبش کنید که روی لینک مقاله کلیک کنه و بخوندش.
سعی کنید عنوان­های مقاله هاتون از 70 کاراکتر بیشتر نشن، چون روی صفحه نتایج گوگل تا 70 کاراکتر بیشتر نشون نمیده و عنوان نصفه دیده میشه.
کلیدواژه های اصلی رو نزدیک یا در خودِ تیتر اصلی بکار ببرید و تیتر اصلی رو بعنوان هدر H1 انتخاب کنید. هر مقاله فقط یک H1 باید داشته باشه.
برای بخشهای مهم دیگه ای که در اواسط متن بکار میبرید از H2 استفاده کنید که اون هم باید شامل کلیدواژه های مرتبط با کلیدواژه طولانی که انتخاب کردید باشه.
عنوانهای دیگه ای که زیر مجموعه عنوانهای H2 قرار میگیرند، باید H3 باشند.

محتوا

حالا که تیترها هم مشخص شدند دیگه آماده اید که پستتونو بنویسید. 100 کلمه اول خیلی مهمند. باید تو 100 کلمه اول سعی کنید توجه خواننده رو جلب کنید و کاری کنید که به ادامه خوندن تمایل پیدا کنند. اگه خواننده رو تو صد کلمه اول از دست بدید، نرخ خروجتون بالا میره.
ضمنا باید به وضوح هدف اصلی مقاله رو به تصویر بکشید. کلیدواژه های اصلی باید اینجا بکار برن تا موضوع صفحه رو برای موتورهای جستجو تأکید کنند. اما هیچ وقت کلیدواژه ها رو به زور در جایی که لازم نیست بکار نبرید. هر جا به طور طبیعی لازمه کافیه.
به این کار که بخواهید کلیدواژه ها رو به زور بکار ببرید میگن گنجاندن کلیدواژه و چون باعث میشه محتوا برای خواننده ها عذاب آور و ثقیل باشه، غیرمستقیم اثر بدی روی سایتتون میذاره. باید پست رو در درجه اول برای کاربرها بنویسید و بعد موتورجستجو در اولویت بعدی تون قرار بگیره. اگه به عنوان بچسبید و برای خواننده بنویسید، به نظر طبیعی میشه.

لینکهای داخلی

از این پستی که دارید مینویسید به صفحات دیگه سایتتون لینک بدید تا سئوی سایتتون قوی بشه. این کار به کاربرها هم کمک میکنه و اونها رو روی سایت به سمتی که میخواهید هدایت میکنه و ممکنه همینطوری با کلیک روی این لینکها در سراسر سایتتون بگردند. معمولا به صفحات و پستهای وب­سایتهای دیگه لینک میدادیم یا به صفحاتی لینک میدادیم که تو مسیریابی کلی سایت بودند.
مثلا در زمینه قرمه سبزی که قبلا مثال زدیم، فرض کنید سایتتون درباره غذاهای مجلسی باشه. لینکهای صفحه اصلیتون شامل این موارد خواهد شد:
غذاهای اصلی
مخلفات
پیش غذا
دسر
نکات و ترفندها
تزئین و سفره آرایی
درباره ما
تماس با ما
شما معمولا به هیچ کدوم از این صفحات لینک نمیدید. اما اگه یه پستی در مورد نکاتی برای افزایش طول عمر ماهی تابه تفلون داشته باشید، میتونید از توی محتواتون به این صفحه لینک بدید. یه پستی در مورد روشهای خلاقانه برای تزئین سالاد هم میتونه تو محتوا لینک بشه.
یه چیز دیگه ای که باید اینجا بهش توجه کنید، اینه که اگه صفحاتی رو سایتتون دارید که برای کلیدواژه هاشون خوب رتبه گرفته اند، میتونید بهش لینک بدید تا یکم دیگه بهتر بشه.

تصاویر

تصاویر نقش مهمی در ارائه سرنخ های بصری به خواننده در مورد محتوا ایفا میکنند. به جز این، تصاویر هم یه فرصت دیگه هستند که به موتورهای جستجو موضوع محتواتونو گوشزد کنید و مجددا یه شانس دیگه برای اینکه مردم بتونن به محتواتون دست پیدا کنند.
موتورهای جستجو، مثل گوگل، به اسم، عنوان و توصیفات و آلت تگ تصاویرتون هم نگاه میکنند. از همه این طرق میتونید بهشون جزئیاتی در مورد پستتون بگید. خوبه که کلیدواژه هاتونو تو این بخش ها هم استفاده کنید، اما طبیعی. متن آلت باید اونچه رو که تصویر نمایش میده برای افرادی که نمیتونن ببینن یا عکس براشون لود نمیشه توصیف کنه.
تصاویری که برای سئو بهینه شده باشند، در سرچ های تصاویر گوگل بالاتر دیده میشن و این هم خودش یه فرصت دیگه است که پای سرچ کننده ها رو به وب سایتتون باز کنید.

پیدا کردن تصاویر:

اگه کسی رو ندارید که برای پست­هاتون گرافیک های نو طراحی کنید، میتونید از تصاویر رایگانی که روی سایتهایی مثل stock به همین منظور ارائه میشه استفاده کنید. البته من Pixabay رو ترجیح میدم ولی شاید شما در زمینه ای عکس بخواهید که یه سایت دیگه بیشتر روش مانورد داده باشه و لذا اون سایت براتون بهتر باشه. مثلا اگه دنبال عکس غذا میگردید، سایت FoodiesFeed براتون بهتره.

مبتکر باشید:

اگه میخواهید از سایتهایی که گفتم، عکس بگیرید، یه چیزی هم خودتون بهش اضافه کنید که عکستون خاص بشه. میتونید حتی فقط یه متن بهش اضافه کنید یا میشه چند تا عکس رو با هم ترکیب کرد و یه طرح تازه و بدیع بوجود آورد. هرچی تازه و ابتکاری تر بهتر.
لازم نیست برای اینکار حتما فتوشاپ­کار حرفه ای باشید. برنامه های رایگانی مثل Gimp هم میتونن خیلی از کارهایی رو که فوتوشاپ انجام میده براتون انجام بدن. میتونید از ابزارهای آنلاین ویرایش عکس هم استفاده کنید. مثلا:

اگه از عکسهای تکراری استفاده کنید روی هر سایتی دیده میشن و یا یه جای دیگه برای یه کلیدواژه دیگه بهتر رتبه گرفتند.

برای سرعت زمان بارگذاری بهینه کنید:

تصاویر بهترین راه طعم دادن به پست هستند و نگاه کردن به پست رو خوشایند و دلپذیر میکنند. اما اگه استفاده از تصاویر زیادی بشه، سرعت سایت میاد پایین. بنابراین همونقدر که استفاده از عکس خیلی مهمه، بهینه کردنش هم مهمه. یکی از ابزارهای خیلی خوب برای این کار Compressor. ولی اگه حجم زیادی از عکس دارید شاید TinyPNG بهتر باشه.

تگ­ها و توصیفات متا

اکثر پلتفرم های وبلاگ نویسی به شما امکان افزودن تگ به پست رو میدن. بعضی ها فکر میکنند تگ همون متاکلیدواژه است اما اینطور نیست (مگر اینکه از یوست استفاده کرده باشید که بتوید خودتون تنظیم کنید که تگ ها رو به عنوان کلیدواژه انتخاب کنه). تگ ها قراره به کاربر کمک کنند که پستهای مرتبط به یک موضوع خاص رو سریعتر پیدا کنه. مثلا پست "طرز پخت خورش قرمه سبزی مجلسی" که قبلا مثال زده بودیم، میتونه با قرمه سبزی، مجلسی و پخت تگ بشه.

زیاده روی نکنید:

تگهایی باید بکار ببرید که به موضوعات خاصی از پستتون ربط داشته باشه. اما تو این کار زیاده روی نکنید. کسایی که فکر میکنند، تگ ها همون کلیدواژه ها هستند ممکنه بی خودی تگ هایی رو اضافه کنند که میخوان براشون رتبه بگیرند. در صورتی که با تگ قرار نیست رتبه بگیرید. فقط برای کمک به کاربره. در ضمن از چند تگی که همه یک معنی میدن استفاده نکنید.

تکرار نکنید:

تو مثالی که زدم، نباید دیگه عبارتهای دستورالعمل، دستور پخت و طرز تهیه رو هم جز تگها بنویسید. همشون یک معنی میدن و گوگل اونقدر باهوش هست که بفهمه. اگه این کارو بکنید به نظر میاد میخواستید این کلمات رو با اهداف سئو به زور بگنجانید و ممکنه گوگلو عصبانی کنید.
در ضمن فرم مفرد و جمع یک چیز رو همزمان بکار نبرید، نیازی نیست. این ها هم یک چیزند.
تگ ها از دسته بندی ها متفاوتند. دسته بندی ها بزرگترند، اما تگ ها جزئی ترند. پس اگه یه دسته به اسم غذی اصلی دارید دیگه نباید این پست رو با عبارت "غذای اصلی" تگ کنید. در غیر اینصوریت برای "غذای اصلی" یه صفحه تگ دارید و یه صفحه دسته بندی که هر دو با هم رقابت میکنند و ضمنا محتوای تکراری محسوب میشن و رتبه اش میاد پایین.

توصیفات متا:

معمولا توصیفات متا همون چیزیه که گوگل روی صفحه نتایج، زیر لینک اصلی سایتتون نمایش میده. اما 100% مواقع هم اینطور نیست، چون بعضی وقتا گوگل فقط بخشی از متن رو که از نظر خودش بهتره نمایش میده. هر چند بیشتر وقتا همونیه که خودتون نوشتید.
توصیفات متا باید همیشه شامل کلیدواژه های اصلی باشند. اگه اینطور باشه و گوگل هم با توصیف متایی که خودتون نوشتید موافق باشه، همونو روی صفحه نتایج نمایش میده و کلیدواژه هایی رو که کاربر براش سرچ کرده بود درشت میکنه.

پیوند یکتا و URLها

وردپرس به طور پیشفرض، به پستها URLهای زشتی اختصاص میده که به هیچ وجه سازگار با سئو نیستند و حتی خواننده هاتون هم از این مدل URLها خوششون نمیاد.
فرض کنید میخواهید دنبال بهترین صنایع دستی میگردید. تو صفحه نتایج میتونید روی یکی از این دو تا لینکی که پایین نوشتم کلیک کنید، شما کدومو انتخاب میکنید؟
https://sitedar.com/blog/405-keyword-research.html
https://sitedar.com/blog/ /reviews/?p=216
احتمالا اولی، درسته؟ اگه میخواهید مثل اولی، توی URLتون موضوع صفحه هم بیاد، باید تنظیم کنید. تو وردپرس این کارو از بخش تنظیمات پیوند یکتا یا پرمالینک انجام میدن.
ازاین قسمت مشخص میکنیدکه میخواهید لینکهاتون چه طوری نمایش داده بشن.

به اشتراک گذاری مطالب

اشتراک گذاری مطالبتونو روی شبکه های اجتماعی، برای خواننده ها ساده کنید. یه زمانی بود که متخصصان سئو میگفتند نشونه های اجتماعی روی رتبه بندی سایت اثر مستقیم میذاره. حالا میدونیم با اینکه بین اشتراک گذاری و رتبه بندی یه ارتباطی هست، اما اینقدرها هم شسته و رفته نیست.
هر چی پستتونو بیشتر به اشتراک گذاشته بشه، لایک و فالو بشه، بیشتر در سراسر اینترنت اسمش میاد و بازدیدکننده های بیشتری میگیرید و زمانی که کاربرها روی سایتتون میمونن بیشتر میشه. این چرخه به افزایش اعتبار برندتون هم کمک میکنه. همه اینها در نظر گوگل مطلوبند و میتونن به افزایش رتبه پست کمک کنند.
پس کاری کنید که مردم راحت بتونن مطالبتونو به اشتراک بذارن. کلی افزونه اشتراک گذاری رایگان و پولی هست که میتونید هر کدومو میخواهید انتخاب کنید. اما یکی از افزونه هایی که احتمالا اسمشو نشنیده باشید Better Click to Tweet هست.
این افزونه یه قطعه کوتاه از متن درست میکنه که کاربرها میتونن فقط با یک کلیک اونو روی توئیتر به اشتراک بذارن. خودتون هم میتونید شخصی سازیش کنید که اون چیزی رو که خودتون میخواهید بگه. یه توئیت روی یه URL دیگه از سایت شما و کلی اتفاقای بعدش.

نتیجه

شاید با خودتون بگید این کارها خیلی دیگه زیادین، اما وقتی براتون عادت بشه دیگه ظرف یه ثانیه حتی بدون فکر کردن انجامش میدید. ابزارهایی مثل یوست هم میتونن تو این زمینه کمکتون کنند، اما در کنار اون باید وبلاگتون رو با موتورهای جستجو سازگار کنید. هیچ چیز در حالت خودکار،  100% درست انجام نمیشه.
در این ارتباط، توصیه میکنم پست "مراحل مهم نوشتن یک پست وبلاگ" رو هم مطالعه بفرمایید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز